Skatteinnberetning Retterunde 1:  frist 20. februar kl. 13:00 Les mer her

Generell info om skatteinnberetningen

Hvert år må gaver gitt i inneværende år innberettes til Skatteetaten. Vær ute i god tid slik at dere får med dere alt til skatteinnberetningen. Siste frist for å registrere fradragsberettigede gavebeløp innbetalt i skatteåret er 10. januar kl. 13.00.

 

Av Ida S. Brandis og Tina Tobiassen
Forventet lesetid: 3 minutter  

 

Blir alle gaver Skatteinnberettet?

Du ser hva som blir innberettet under nedtrekkmenyen “Rapporter” -> “Skatteinnberetning”. Alle gaver som automatisk leses inn via Solidus CRM  kommer gjennom de integrerte betalingsløsningene: Vipps på nett, Avtalegiro, transaksjoner med KID, SMS-donasjoner og betaling med kort. Har dere transaksjoner som ikke er kommet automatisk inn i Solidus CRM kan de registreres manuelt under nedtrekksmenyen “Daglig arbeid” -> “Innbetalinger”. For de som har “Innbetaling total” må innbetalingene behandles og importeres for å komme med. Husk å få med fødselsnummer.

 

Disse datoene bør du merke deg ifm. Skatteinnberetningen:

  • 10. desember: Slipp julestress – få hjelp til å registrere gaver gitt i år, ta kontakt i god tid før 10. desember
  •  1. – 10. januar: Legg inn gitte beløp siden sist du foretok registrering
  •  10. januar kl. 13.00: Siste frist for å registrere beløp for skatteåret
  • 10. januar: Tekst på “Årsoppgave” og “Min side” må være klar

Annen informasjon:

  • Maksimalt fradrag for gaver til en eller flere organisasjoner er 25.000 kroner per år
  • Gaven må utgjøre til sammen minst 500 kroner til den enkelte organisasjon
  • Fradrag kan gis til både næringsdrivende og privatpersoner
  • Husk skatteregelen om 10.000 kroners grense for gave gitt kontant til virksomheten. Se §6-51 i Skatteloven for mer informasjon

Spar tid og arbeid før skatteinnberetningen ved å registrere et samlebeløp

Du kan spare tid og arbeid i forbindelse med skatteinnberetningenved å registrere et samlebeløp i Solidus CRM, her er en lite guide til hvordan du gjør det:

  • Registrer alle innbetalte beløp så tidlig som mulig (innbetalinger fra AvtaleGiro/OCRGiro, SMS-donasjoner eller kortbetaling blir automatisk registrert, de trenger derfor ikke å registreres).
    Gå til siden «Innbetaling». Menyvalg: «Daglig Arbeid» > «Innbetalinger» > «Registrere Ny»
  • I stedet for å registrere hvert innbetalt gavebeløp, kan du slå sammen beløp gitt hittil i år på hver giver: I feltet «Innbetalt dato» skriver du 31.12.20xx. I feltet «beløp» skriver du inn samlebeløpet. Skriv gjerne inn «Samlebeløp» i kommentarfeltet, og husk at samlebeløpet må være sporbart i regnskapet.
  • Sjekk også at prosjektene er merket «Skattefradrag aktuelt». Menyvalg: «Basisopplysninger» > «Prosjekter»
  • Sjekk at fødselsnummer er registrert på alle givere. Menyvalg: «Rapporter» > «Skatteinnberetning» > «Giver uten innberetning»

 

Utsending av årsoppgave og forberedelse av den

Nedtrekksmeny “Basisopplysninger” -> “Oppsett organisasjon”. Her inne er det to faner dere må inn på, “Årsoppgave” og “Min Side”. Trykk på “Legg til”/”Endre tekst” på årsoppgaven og sette opp en rekkefølge for utsending og for å redigere tekst. Husk å sjekke at alt ser korrekt ut. Det er mulig å sende årsoppgave via epost, SMS eller per brev.

Sender dere ut årsoppgaven vi e-post eller SMS, vil giver få en lenke til “min Side” for å laste ned årsoppgaven sin. Derfor anbefaler vi også at du ser over “Min Side” slik at den ser korrekt ut.

 

Har du spørsmål og/eller ønsker å gå i gang med Vipps på nett, AvtaleGiro, Innbetaling Total, Vippsimport, SMS-donasjon eller andre løsninger som gjør at dere kan spare arbeid med manuell registrering og samtidig øke gaveinntektene?

 

Ta gjerne kontakt med oss her eller på tlf 99 39 85 50 (mellom kl. 08.30 – 15.30 mandag til fredag) så hjelper vi deg gjerne.

 

Les gjerne mer om skatteinnberetningen og om kommende retterunder her.

 

Lykke til med Skatteinnberetning!

Skatte­innberetning via Solidus CRM

Har du behov for et CRM-system som gjør det enklere for deg å håndtere skatteinnberetningen? Solidus CRM gjør innberetningen for deg slik at du sparer tid på krevende og vanskelige prosesser.

Vi har innberettetet gaver med skattefradrag for hundrevis av organisasjoner siden 2004, og har hele tiden hatt tett samarbeid med Skattedirektoratet. Med vår løsning kan du være trygg på at rutiner og krav for innberetning av gaver følges i henhold til lover og regler.

Vi samler den nødvendig informasjonen du gir oss, holder oversikt og utarbeider fullstendige og korrekte innberetningsdokumenter. I tillegg sørger vi for at lovpålagt årsoppgave sendes ut til hver giver. Les mer generell informasjon om skatteinberetningen her.

Hvorfor benytte skatteinnberetning via Solidus CRM

  • Over 15 års erfaring med skatteinnberetning
  • Grundig kjennskap til rutiner og krav for innberetning av gaver
  • Spar tid på krevende og vanskelige prosesser
  • Vi sørger for samlet skatteinnberetning for underavdelinger
  • Vi bistår med søknadsprosessen hvis foretaket ikke er godkjent for skattefradrag
  • Fokuser på det du er god på og overlat skatteinnberetningen til oss

Kommunikasjon via Solidus CRM

Har du behov for et CRM-system som gjør det enklere å kommunisere med givere, faddere eller medlemmer? Med Solidus CRM kan du blant annet kommunisere med dine målgrupper via ulike kommunikasjonskanaler som SMS, e-post og velkomstbrev.

God kommunikasjon med givere og støttespillere er viktig for å ha stabile og gode inntekter. Med Solidus CRM bestemmer du selv hvem du ønsker å nå, hvordan du ønsker å nå de, og hva du ønsker å si. Du kan for eksempel sende ut takkebrev til givere via e-post, eller velkomstbrev til dine faddere via SMS og brev. Det er også mulig å kommunisere med egne utvalgte grupper.

Hvorfor kommunisere med dine støttespillere via Solidus CRM

  • All giver informasjon samlet på ett sted
  • Enkelt og effektivt kommunikasjonssystem
  • Skreddersydd kommunikasjon til ulike målgrupper eller enkeltpersoner
  • Takkebrev til givere
  • Kampanje-/informasjonsbrev (med/uten giro)
  • Papirbasert eller digitalt
  • Eksportering til tekstfil eller Excel
  • Spesialisert for organisasjoner som driver med innsamling
Illustrasjon av dame som kommuniserer fra sitt CRM-system

Pris

Har du behov for et brukervennlig CRM-system til en fast månedspris med minst mulig administrative kostnader? 

Solidus CRM blir i dag benyttet av over 800 giver- og medlems-organisasjoner. Kundene våre bruker Solidus CRM for å øke inntektene og redusere kostnaden, slik at inntektene videreføres med så liten innsats som mulig og midlene kundene skaffer går til det de brenner for, med minst mulig administrative kostnader.

 

Vi tilbyr en fast månedspris fra kr 429,- for organisasjoner som er i oppstartsfasen. Prisen justeres i takt med størrelsen på din organisasjon.

Med Solidus CRM får alle kunder tilgang til alle deler av løsningen. Det eneste som kommer i tillegg utover din faste lave månedspris er tjenester hvor vi har eksterne leverandører, som for eksempel porto og SMS.

Hvorfor velge Solidus CRM

  • Full oversikt over gaver 
  • Enkel skatteinnberetning
  • AvtaleGiro – elektronisk signering med BankID
  • Utsendelse av giroer med KID-nummer
  • SMS-donasjon og Vipps
  • Oversiktlige rapporter og integrasjon mot regnskap
  • Enkel kommunikasjon med giverne
  • Gratis support 

Egen informasjon for menigheter i Den norske kirke, se her

Gi oss litt informasjon så kontakter vi deg: