Solidus ble til ved at et knippe ildsjeler hadde et ønske om å skape en CRM-løsning som var bedre, rimeligere og mer brukervennlig enn andre løsninger som var tilgjengelig i sin tid. Den gang var det sterkt behov hos frivillige organisasjoner for et enkelt og økonomisk forsvarlig system for gaveregistrering og for styrking av giverpleie. Bakgrunnen til navnevalget på CRM-systemet var inspirert av en romersk mynt.
Av: Dago Sæther og Tina Tobiassen
Forventet lesetid: 3 minutter
Menneskene som startet Solidus CRM
Joar er systemutvikler og utviklet Solidus 1.0 i perioden 2004 til 2017. I 2017 pensjonerte han seg, men har fortsatt å utføre mindre oppdrag for Solidus CRM etter det. Dagfinn (Dagos far) jobbet sammen med Joar og tok seg av kundekontakten og etablerte mange gode rutiner. Dagfinn trappet ned etter 2017 og i 2020 pensjonerte han seg helt. Han ble 100% pensjonist da han var 89 år gammel.
Joar og Dagfinn på jobb i Solidus i 2004, her på datidens hjemmekontor
Samarbeid med skatteetaten
Solidus har fra dag en samarbeidet med skatteetaten som ønsket hjelp til utvikling av en praktisk ordning da Stortinget vedtok fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner i 2004. I tråd med dette ble Solidus også kjent for å gi gratis hjelp til organisasjoner med deres søknad til Skatteetaten om å bli godkjent til å motta slike fradragsberettigede gaver. Vi hjelper flere organisasjoner med skatteinnberetnignen i dag, les gjerne mer om det her.
Faste givere og avtalegiro
Faste givere er “skattekisten” til frivillige organisasjoner. Derfor var Avtalegiro en av de første og viktigste funksjonene vi fikk inn i Solidus. Siden har det kommet flere nye integrerte betalingsløsninger for skaffe faste givere, les gjerne mer om hvilke her.
God og gratis support i fokus fra start
Referanse fra kunde i et av de første årene:
“Tusen takk for svaret. Dere må være et av de firmaene som gir best service i Norge!”
Flere tilbakemeldinger fra kunder kan du gjerne lese her.
10 år senere, 2014
10 år gikk og Solidus 1.0 vokste både i antall ansatte og kunder, i 2014 var det jubileum. Det hadde skjedd store utviklinger i Solidus og behovet for å oppdatere den første logoen meldte seg. Myntmotivet ble beholdt, men med flere mynter over hverandre. Designet var flott og moderne i 2014 og det var en stolt gjeng på tre ansatte som kunne smykke seg med nytt profilmateriell når de var ute på konferanser og møtte kunder.
Den første logoen, 2004.
Den andre logoen, 2014.
Dag Olav (Dago) begynte for fullt i Solidus i 2014. Inntil da hadde han hatt full stilling i andre organisasjoner, men hadde hatt en finger med i “Solidusspillet” på ettermiddagstid da han delte ønsket om å skape et enkelt og økonomisk forsvarlig system for gaveregistrering og for å styrke giverpleie for organisasjoner.
I året 2016
To år senere i 2016, fikk Solidus Gasellepris for stor vekst fra 2013-2016. Det skapte en enorm stolthet og motivasjon i selskapet som da hadde holdt på i 12 år.
Nye ansatte, nå på kontorer på Bekkestua
Både på grunn av vekst og andre naturlige årsaker ble det behov for nye krefter i bedriften. Joakim og Robert hadde utført mindre utviklingsjobber for Solidus fra 2015 til 2017. De har bred erfaring fra å utvikle pasientløsninger i Norge for helsesektoren. I 2017 valgte de å kjøpe Joar sin andel av Solidus og begynte å lage den versjonen som i dag heter Solidus CRM. Joakim og Robert har utviklet løsninger sammen i lang tid. Fra 2004 frem til 2017 var Solidus basert på hjemmekontor eller enkeltkontorer, blant annet hadde vi kontorer på Bekkestua noen år.
Joakim, Robert, Dagfinn, Dago og Joar på Bekkestua
Solidus CRM – ny versjon av programvaren
Joakim og Robert startet momentant med å lage ny oppdatert versjon av CRM-systemet. 2017 var også året der Solidus flyttet inn i nye faste kontorer i Karl Johans gate 5. Dette var en veldig lett tilgjengelig plassering og lett for både kunder og samarbeidspartnere å komme til møter ved behov. Det er også her vi holder til i den dag i dag.
På dette bildet, i Karl Johans gate 5 i 2017 ble den første kodelinja i Solidus CRM som vi kjenner det i dag laget.
Nye ansatte i 2018 og i 2020
I 2018 fikk Solidus CRM mange nye kunder og økt funksjonalitet. Det medførte større trykk på kundeservice og behovet for flere ansatte meldte seg. Solidus ble tipset om Ida, som hadde jobbet i flere frivillige organisasjoner og har solid erfaring med ulike medlemsløsninger og hvordan medlemsorganisasjoner fungerer.
Rune var Dagos første sjef og etter mange år jobber de igjen sammen. Rune jobber på timebasis og står blant annet for webinarene, samt følger opp en del trossamfunn.
Tina ble ansatt i Solidus CRM i starten av korona-pandemien i 2020. Hun arbeider blant annet med arrangementer og markedsføring av Solidus CRM.
Haakon har jobbet i mange ulike organisasjoner som Unicef, Røde Kors og andre organisasjoner. Han jobber med Solidus CRM på timebasis og følger opp kunder i startfasen.
Felles for alle i Solidus CRM, både de som var med å startet bedriften og de som jobber her i dag er kjærlighet for innsamling, fundraisning og CRM-system.
Hva betyr egentlig Solidus?
Gullmynten Solidus ble innført etter at det romerske myntvesen nærmest hadde kollapset fordi tidligere mynter ble forringet. Forringelsen skjedde for eksempel ved at man blandet kobber i sølvmyntene eller reduserte vekten på myntene. Samtidig økte man produksjonen av myntene. Dette førte til en voldsom prisvekst og altså til tilnærmet kollaps i myntvesenet. Konstantin den store klarte å sanere hele det eksisterende myntsystemet og innføre stabiliserende mynttyper. Gullmynten Solidus skulle utvikle seg til å bli en allment akseptert verdensmynt gjennom de kommende århundrene. Mynten Solidus er derfor opphavet til ordet solid.
Siden Solidus CRM skal hjelpe kundene med å øke sine inntekter til sine gode formål, enten det er snakk om givere eller medlemmer, synes vi at myntnavnet passet godt på et solid firma som Solidus CRM.
I 2022 var det nok en gang behov for fornyelse og ny logo
For å være mer synlig og tydelig på hva løsningen Solidus faktisk leverer og er, dukket forslaget om å bytte navn om til Solidus CRM opp. CRM er for mange et “nyord”. Det står for Customer Relationship Management. Customer i Solidus-sammenheng er våre kunders givere, medlemmer og abonnenter. Så i vår sammenheng betyr CRM å bygge opp en god relasjon til givere, medlemmer og abonnenter og følge de opp på en god måte. Solidus CRM er et godt verktøy for våre kunder når de skal pleie sine givere, medlemmer og abonnenter. Les gjerne mer om hva et CRM-system er her.
Forslaget om å endre navn fra Solidus til Solidus CRM ble godt mottatt internt og dermed startet jobben med å lage både ny logo og hjemmeside som bygger opp under en ny og tidsriktig CRM-løsning. I dagens logo er myntmotivet mer skjult, men du kan skimte de i sirkelen og man kan også se for seg at de sorte strekene er mynter som ligger oppå hverandre. Hvis du vil lese mer om prosessen bak navne- og logoendring, ta en titt her.
Dagens logo, 2022
Vårt økosystem
I de siste årene har vi økt samarbeidet med ulike partnere. Felles for de alle er at de kjenner Solidus CRM godt og at samarbeidet har fungert godt over lang tid. Her er noen samarbeidspartnere nevnt i tilfeldig rekkefølge:
Dialog Norge: Dialog med medlemmer og givere pr telefon, samt medlems- og giverhåndtering.
Martech Consulting: Kampanjeledelse og adressekjøp.
Best distribusjon: Fysisk utsendelse av materiell, samt abonnenthåndtering.
Ekopost: Utsendelse av giroer og brev.
Veldig hyggelig at du har tatt deg tid til å lese hele historien om hvordan Solidus CRM har blitt til den bedriften den er i dag. Vi synes det er flott å kunne bistå eksisterende kunder til å oppfylle sine gode formål samtidig som vi stadig blir kjent med nye organisasjoner og mange ildsjeler. Dersom du trenger hjelp med noe i i Solidus CRM, vurderer å skaffe deg nytt eller bytte CRM system eller bare vil slå av en prat kan du alltid kontakte oss på telefon eller e-post. Aller hyggeligst er det om du kommer innom kontoret vårt i Karl Johans gate 5.