Bytte CRM-system eller velge et for første gang?

For både bedrifter og organisasjoner skal et CRM-system være med på å beholde og utvikle giver- og medlemsrelasjoner. CRM-systemet skal også bygge opp under strategien for hele virksomheten ved å øke inntektene og redusere kostnadene, men kanskje viktigst av alt skal det forbedre giver- og medlemslojalitet. Vi gir noen tips til hva du bør tenke på dersom du skal bytte eller velge et CRM-system for første gang.

 

Av Ida S. Brandis og Tina Tobiassen
Forventet lesetid: 3 minutter  

 

Tips til hva du bør tenke over før du bestemmer deg for eller bytter CRM-system

Til å starte med: hva er egentlig et Customer Relationship Management-system (CRM-system) eller sagt på norsk, et kunderelasjonshåndtering-system? Et CRM-system skal rett og slett gjøre det enklere for deg å sette giveren/medlemmet, eller som vi har illustrert det som “eikene” i hjulet, først.

 

Eikene må være i kontakt med selvet navet, som i dette tilfellet er formålet til organisasjonen din. Våre kunder har i de fleste tilfeller litt andre mål de motiveres av enn “vanlige” bedrifter. Motivasjonen er gjerne å samle inn til formålet organisasjonen er etablert til å støtte. For at pengene organisasjonene samler inn til i størst grad skal gå til formålet, er det viktig med et enkelt CRM system som kan gjøre innsamlingen enklere og mer effektiv.

 

Et godt formål er selve navet til en organisasjon, altså midtpunktet i hjulet. Et godt CRM-system er et viktig verktøy for å støtte formålet, og kan sammenlignes med eikene som fester seg til og fører til navet.

 

 

Skal din organisasjon ta i bruk et CRM- system for første gang burde dette være på plass:

  • Definere formålet du vil samle inn til, slik at du kan lage en god beskrivelse til dine givere og samle inntektene i forskjellige prosjekter.
  • Ha gode datagrunnlag til import. Det kan være så enkelt som en ryddig Excel liste med medlemmene/giveren du skal implementere inn i CRM-systemet
  • Sjekk referanser til selskapet som leverer CRM-systemet, hva sier de for eksempel om brukervennlighet og service?

Vurderer din organisasjon å bytte CRM-system burde en tenke på følgende:

  • Flytte over data fra tidligere system på en fornuftig måte. Informasjon som ligger i Excel kan lett importeres til CRM-systemet. Avtal format med CRM-leverandøren.
  • Eksisterende fastgiveravtaler (for eksempel Vipps, avtalegiro og SMS) konverteres til nytt CRM-system. Gjør avtale om dette med CRM-selskapet du har valgt, slik at dette går greit uten at giverne merker noe.
  • Velg et brukervennlig CRM-system. Mange får ikke brukt CRM-systemet sitt godt nok fordi det ikke er brukervennlig.
  • Også hvis du bytter CRM-system er det viktig å sjekke referanser. Hva er det du savner og hvordan funker det hos andre kunder av potensiell ny CRM-systemleverandør?

 

Dette er bare noen tips til oppstart. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat dersom det er mer du lurer på eller les mer om oss her.

 

Solidus CRM tilbyr et helhetlig CRM system som er skreddersydd trossamfunn, innsamling- og medlemsorganisasjoner. Vi er også dyktige rådgivere i både Solidus CRM samt innen fundraising, innsamling og trossamfunn, slå gjerne på tråden.

 

Kilder:
https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/
hva-er-crm/

 

https://no.wikipedia.org/wiki/
Kunderelasjonsh%C3%A5ndtering

"MinSide" levert av Solidus CRM

På «minside» kan givere og medlemmer få se hvilke opplysninger som er registrert på de og redigere deler av informasjonen selv. 

I forbindelse med skatteinnberetningen så kan giver logge inn på «minside» for å laste ned årsoppgaven.

Dere former MinSide etter hvilke behov dere har, hvilken informasjon ønsker dere at giver/medlem skal kunne se og hva skal de selv kunne legge til eller oppdatere. Se eksempel på Minside

Fordelene med MinSide levert av Solidus CRM

  • Tidsbesparende
  • Giver kan selv holde kontaktinformasjon oppdatert
  • Årsoppgaven tilgjengelig fra MinSide
  • MinSide er tilgjengelig for alle
  • Enkelt å sette opp
  • Gratis support

Tusen takk for at du vil bidra

Skatte­innberetning via Solidus CRM

Har du behov for et CRM-system som gjør det enklere for deg å håndtere skatteinnberetningen? Solidus CRM gjør innberetningen for deg slik at du sparer tid på krevende og vanskelige prosesser.

Vi har innberettetet gaver med skattefradrag for hundrevis av organisasjoner siden 2004, og har hele tiden hatt tett samarbeid med Skattedirektoratet. Med vår løsning kan du være trygg på at rutiner og krav for innberetning av gaver følges i henhold til lover og regler.

Vi samler den nødvendig informasjonen du gir oss, holder oversikt og utarbeider fullstendige og korrekte innberetningsdokumenter. I tillegg sørger vi for at lovpålagt årsoppgave sendes ut til hver giver. Les mer generell informasjon om skatteinberetningen her.

Hvorfor benytte skatteinnberetning via Solidus CRM

  • Over 15 års erfaring med skatteinnberetning
  • Grundig kjennskap til rutiner og krav for innberetning av gaver
  • Spar tid på krevende og vanskelige prosesser
  • Vi sørger for samlet skatteinnberetning for underavdelinger
  • Vi bistår med søknadsprosessen hvis foretaket ikke er godkjent for skattefradrag
  • Fokuser på det du er god på og overlat skatteinnberetningen til oss
  • Skattefradrag via Vipps appen

Kommunikasjon via Solidus CRM

Har du behov for et CRM-system som gjør det enklere å kommunisere med givere, faddere eller medlemmer? Med Solidus CRM kan du blant annet kommunisere med dine målgrupper via ulike kommunikasjonskanaler som SMS, e-post og brev.

God kommunikasjon med givere og støttespillere er viktig for å ha stabile og gode inntekter. Med Solidus CRM bestemmer du selv hvem du ønsker å nå, hvordan du ønsker å nå de, og hva du ønsker å si. Du kan for eksempel sende ut takkebrev til givere via e-post, eller velkomstbrev til dine faddere via SMS og brev. Det er også mulig å kommunisere med egne utvalgte grupper.

Hvorfor kommunisere med dine støttespillere via Solidus CRM

  • All giver informasjon samlet på ett sted
  • Enkelt og effektivt kommunikasjonssystem
  • Skreddersydd kommunikasjon til ulike målgrupper eller enkeltpersoner
  • Takkebrev til givere
  • Kampanje-/informasjonsbrev (med/uten giro)
  • Papirbasert eller digitalt
  • Eksportering til tekstfil eller Excel
  • Spesialisert for organisasjoner som driver med innsamling
Illustrasjon av dame som kommuniserer fra sitt CRM-system

Pris

Har du behov for et brukervennlig CRM-system til en fast månedspris med minst mulig administrative kostnader? 

Solidus CRM blir i dag benyttet av over 800 giver- og medlems-organisasjoner. Kundene våre bruker Solidus CRM for å øke inntektene og redusere kostnaden, slik at inntektene videreføres med så liten innsats som mulig og midlene kundene skaffer går til det de brenner for, med minst mulig administrative kostnader.

Vi tilbyr en fast månedspris fra kr 469,- eks. mva. Prisen settes og justeres i takt med størrelsen på din organisasjon.

Med Solidus CRM får alle kunder tilgang til alle deler av løsningen. Det eneste som kommer i tillegg utover din faste lave månedspris er tjenester hvor vi har eksterne leverandører, som for eksempel porto og SMS.

Hvorfor velge Solidus CRM

  • Full oversikt over gaver 
  • Enkel skatteinnberetning
  • AvtaleGiro – elektronisk signering med BankID
  • Utsendelse av giroer med KID-nummer
  • SMS-donasjon og Vipps
  • Oversiktlige rapporter og integrasjon mot regnskap
  • Enkel kommunikasjon med giverne
  • Gratis support 

Egen informasjon for menigheter i Den norske kirke, se her

Gi oss litt informasjon så kontakter vi deg: