Uansett formålet til din organisasjon, er sannsynligheten stor for at det er andre der ute som støtter den. Kunsten er å finne de og gi de muligheten til å støtte nettopp din organisasjon, ved å faktisk spørre.
Av: Ida Brandis
Forventet lesetid: 3 minutter
Sist endret: 13. februar 2025
Ikke vær redd for et nei!
Jeg har tidligere jobbet i flere medlemorgnanisasjoner, og fikk da erfare at de er veldig gode til å snakke om formålet og saken. De fleste glemmer derimot ofte å fortelle at det er mulig å støtte saken, ved å bli giver eller medlem. De enkle, kanskje direkte spørsmålene «vil du være med på laget», «vil du bidra til formålet». En kjent misoppfatning jeg ofte hører er at organisasjonen ikke ønsker å mase om penger. Her mener jeg at man undervurderer andre folks glede over å være med å bidra. Det handler om å gi andre mulighet til å være med å støtte det de ønsker, og da må de få vite at det er mulig å støtte nettopp ditt formål.
“Vil du støtte oss?”
Det er mange organisasjoner som driver med mye bra for andre og for felleskapet. Det er ofte noe man brenner for og er en fanesak som betyr noe for flere enn den engasjerte. Ofte bruker man mye ressurser på å være synlig og fortelle om hvorfor det man driver med er viktig. Engasjementet kan vekke en interesse og sette søkelys på din fanesak, men ofte glemmer de viktigste spørsmålene: “Vil du støtte oss? Være medlem? Gi litt av din tid?”
Har du husket å spørre?
Tore Gullaksen har sammen med Sindre Røyland skrevet boken «Har du husket å spørre? – Menighetens håndbok i godt innsamlingsarbeid» om samme tema. Boken er spesielt rettet mot innsamling i menigheter, men jeg mener dette er høyst aktuelt uansett hva din organisasjon samler inn til. Menigheter og frivillige organisasjoner kan ta direkte kontakt med Tore Gullaksen for å få hjelp og inspirasjon til å drive med god innsamling og givertjeneste hvis det skulle være av interesse.
Lykke til med å øve på “kunsten å spørre”.