For både bedrifter og organisasjoner skal et CRM-system være med på å beholde og utvikle giver- og medlemsrelasjoner. CRM-systemet skal også bygge opp under strategien for hele virksomheten ved å øke inntektene og redusere kostnadene, men kanskje viktigst av alt skal det forbedre giver- og medlemslojalitet. Vi gir noen tips til hva du bør tenke på dersom du skal bytte eller velge et CRM-system for første gang.
Av Ida S. Brandis og Tina Tobiassen
Forventet lesetid: 3 minutter
Tips til hva du bør tenke over før du bestemmer deg for eller bytter CRM-system
Til å starte med: hva er egentlig et Customer Relationship Management-system (CRM-system) eller sagt på norsk, et kunderelasjonshåndtering-system? Et CRM-system skal rett og slett gjøre det enklere for deg å sette giveren/medlemmet, eller som vi har illustrert det som “eikene” i hjulet, først.
Eikene må være i kontakt med selvet navet, som i dette tilfellet er formålet til organisasjonen din. Våre kunder har i de fleste tilfeller litt andre mål de motiveres av enn “vanlige” bedrifter. Motivasjonen er gjerne å samle inn til formålet organisasjonen er etablert til å støtte. For at pengene organisasjonene samler inn til i størst grad skal gå til formålet, er det viktig med et enkelt CRM system som kan gjøre innsamlingen enklere og mer effektiv.
Et godt formål er selve navet til en organisasjon, altså midtpunktet i hjulet. Et godt CRM-system er et viktig verktøy for å støtte formålet, og kan sammenlignes med eikene som fester seg til og fører til navet.
Skal din organisasjon ta i bruk et CRM- system for første gang burde dette være på plass:
- Definere formålet du vil samle inn til, slik at du kan lage en god beskrivelse til dine givere og samle inntektene i forskjellige prosjekter.
- Ha gode datagrunnlag til import. Det kan være så enkelt som en ryddig Excel liste med medlemmene/giveren du skal implementere inn i CRM-systemet
- Sjekk referanser til selskapet som leverer CRM-systemet, hva sier de for eksempel om brukervennlighet og service?
Vurderer din organisasjon å bytte CRM-system burde en tenke på følgende:
- Flytte over data fra tidligere system på en fornuftig måte. Informasjon som ligger i Excel kan lett importeres til CRM-systemet. Avtal format med CRM-leverandøren.
- Eksisterende fastgiveravtaler (for eksempel Vipps, avtalegiro og SMS) konverteres til nytt CRM-system. Gjør avtale om dette med CRM-selskapet du har valgt, slik at dette går greit uten at giverne merker noe.
- Velg et brukervennlig CRM-system. Mange får ikke brukt CRM-systemet sitt godt nok fordi det ikke er brukervennlig.
- Også hvis du bytter CRM-system er det viktig å sjekke referanser. Hva er det du savner og hvordan funker det hos andre kunder av potensiell ny CRM-systemleverandør?
Dette er bare noen tips til oppstart. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat dersom det er mer du lurer på eller les mer om oss her.
Solidus CRM tilbyr et helhetlig CRM system som er skreddersydd trossamfunn, innsamling- og medlemsorganisasjoner. Vi er også dyktige rådgivere i både Solidus CRM samt innen fundraising, innsamling og trossamfunn, slå gjerne på tråden.
Kilder:
https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/
hva-er-crm/
https://no.wikipedia.org/wiki/
Kunderelasjonsh%C3%A5ndtering