Spart tid og bedre oversikt med Solidus

Refugee Alliance opplevde en slik vekst at de fikk utfordringer med å holde oversikten over givere, gaver og inntekter. Så tok de Solidus i bruk og fikk orden i sakene. Daglig leder Ingjerd Sand er lettet over å ha fått en enklere arbeidsdag med mindre tid til administrasjon og mer tid til det hun brenner for, nemlig flyktninger. 

Refugee Alliance ble kunde av Solidus høsten 2015. De kom i kontakt med Solidus via bekjente som også bruker Solidus i sin virksomhet.

Behov for hjelp

Ingjerd Sand forteller at de hadde behov for å få mer oversikt over hvilke givere som ga hva, og hvilket prosjekt gavebeløpene gikk til, slik at de kunne takke givere og følge dem bedre opp.

– Vi ønsket også å få hjelp og støtte i bruken av AvtaleGiro og AvtaleGiro med elektronisk signering, i tillegg til all administrasjonen rundt skatteinnberetningen, forteller hun.

Som natt og dag

Nå, et halvt år senere, kan hun konkludere med at Solidus har løst utfordringene deres:

Først og fremst har vi fått langt bedre oversikt over gaver, givere og inntekten på de enkelte prosjektene. Dette har vært som natt og dag for oss, og veldig godt å få på plass.

Hun forteller at skatteinnberetningen endelig har blitt lettvint, og føler en trygghet for at det nå gjøres på riktig vis.

Stor økning i AvtaleGiro

– På noen måneder har vi 65 givere som har tatt i bruk AvtaleGiro, forteller Sand. Dette er for det meste givere som tidligere har gitt til organisasjonen via eget trekk i nettbank, men ved å få dem over på AvtaleGiro har administrasjonsarbeidet blitt betydelig redusert:

– Før måtte vi registrere alle gaver manuelt hver måned. Jo flere som signerer AvtaleGiro, jo mindre tid trenger vi å bruke på manuell registrering.

Sand er også begeistret for at tjenesten AvtaleStraks som enkelt kan opprettes på ens egen hjemmeside.

– Det er supert å kunne få givere til å signere AvtaleGiro med BankID. Da går alt automatisk og direkte mellom Solidus og Nets, smiler hun.

Bedre kommunikasjon med givere

Solidus gir mulighet til å sortere innsamlet informasjon på forskjellige og nyttige måter; pr. giver, pr. prosjekt, pr. måned eller pr. år.

– Det er veldig nyttig og gøy å bruke! Nå har vi mulighet til å følge godt med på inntektene og ikke minst skreddersy kommunikasjonen med giverne våre. Vi vil jo gjerne vise vår takknemlighet til dem på en god måte, forteller Sand.

Positive og behjelpelige

Refugee Alliance er godt fornøyd med samarbeidet med Solidus og trekker fram at de alltid er behjelpelige:

– Når vi stiller spørsmål, enten på mail eller telefon, er de kjappe med å svare på det man lurer på. De er også positive og mottakelige for tips til forbedringer fra oss som kunde og gjør raskt endringer i systemet, der det er mulig.

Forstår vår virkelighet

Hun synes også det er stor fordel at Solidus kjenner til virkeligheten til små organisasjoner som baserer sin virksomhet på gave-inntekter, og dermed skjønner deres utfordringer godt.

– Solidus forenkler og forbedrer administrasjonen og giveroppfølgingen for Refugee Alliance. Vi vil absolutt anbefale dem videre til andre, avslutter Sand.

 

Om Refugee Alliance

Refugee Alliance er en kristen organisasjon som jobber for å gi håp fra Gud til flyktninger, lokalt og internasjonalt. De har hovedkontor i Kristiansand, og er i tillegg lokalisert i Zambia, Uganda og Irak med totalt 45 medarbeidere. Organisasjonens økonomi bygger på faste og sporadiske gaver fra enkeltpersoner, menigheter og bedrifter.

E-post: post@refuge.no
Telefon: 47 75 08 33
refuge.no

 

Last ned i PDF-format her